STEFAN DRZEWIECKI
DROMOGRAF
Pionier lotnictwa i żeglugi podwodnej. Jego pierwszym wynalazkiem był licznik kilometrów, wykorzystywany w dorożkach konnych. Drzewiecki skonstruował także aparat rejestrujący prędkość parowozu oraz automat do sprzęgania wagonów. Jego czołowym wynalazkiem, stosowanym do dzisiaj, jest dromograf, przyrząd kreślący drogę statku na mapie. Drzewiecki jednak nie poprzestał na drobnych wynalazkach. Zaczął konstruować okręty podwodne o napędzie elektrycznym i jako pierwszy na świecie wyposażył je w peryskop. We Francji zaprojektował nowoczesny okręt podwodny, który uzbroił w wyrzutnie torpedowe na sprężone powietrze. Od 1901 roku jego projekt wprowadzały kolejne marynarki świata. Drzewiecki nie poprzestał na okrętach. Jego pasją było również latanie. Jeszcze przed braćmi Wright utrzymywał, że możliwy jest lot maszyny cięższej od powietrza. W 1913 roku powstał aeroplan „Drzewiecki", gdzie wypróbowano jego rozwiązania techniczne, które przetrwały do dziś w motolotniach. Drzewiecki jest też twórcą pierwszych na świecie tuneli aerodynamicznych, które powstały w Paryżu.
Pionier lotnictwa i żeglugi podwodnej. Jego pierwszym wynalazkiem był licznik kilometrów, wykorzystywany w dorożkach konnych. Drzewiecki skonstruował także aparat rejestrujący prędkość parowozu oraz automat do sprzęgania wagonów. Jego czołowym wynalazkiem, stosowanym do dzisiaj, jest dromograf, przyrząd kreślący drogę statku na mapie. Drzewiecki jednak nie poprzestał na drobnych wynalazkach. Zaczął konstruować okręty podwodne o napędzie elektrycznym i jako pierwszy na świecie wyposażył je w peryskop. We Francji zaprojektował nowoczesny okręt podwodny, który uzbroił w wyrzutnie torpedowe na sprężone powietrze. Od 1901 roku jego projekt wprowadzały kolejne marynarki świata. Drzewiecki nie poprzestał na okrętach. Jego pasją było również latanie. Jeszcze przed braćmi Wright utrzymywał, że możliwy jest lot maszyny cięższej od powietrza. W 1913 roku powstał aeroplan „Drzewiecki", gdzie wypróbowano jego rozwiązania techniczne, które przetrwały do dziś w motolotniach. Drzewiecki jest też twórcą pierwszych na świecie tuneli aerodynamicznych, które powstały w Paryżu.
Komentarze
Prześlij komentarz